Zymer Neziri: LETËRSIA GOJORE DHE IDENTITETI KOMBËTAR SHQIPTAR

(Fjala e mbylljes në simpoziumin shkencor ndërkombëtar Letërsia gojore dhe identiteti kombëtar shqiptar, Ulqin, më 18 shtator 2011)


 


Të nderuar të pranishëm,


simpoziumi shkencor ndërkombëtar Letërsia gojore dhe identiteti kombëtar shqiptar, që i filloi punimet sot, pas leximit të referatit, të kumtesave dhe të dis­kutimeve, po përfundon sonte. Në këtë simpozium u lexuan, sipas pro­g­ra­mit, 16 kumtesa, referati dhe një ndihmesë, nga Fan Noli, të cilën e solli stu­d­iuesi Emil Lafe. Me përjashtim tënjë kumtuesi nga Tirana, të gjithë të tje­rët qenë të pranishëm. Morën pjesë, përveç vendorëve, nga Ulqini, edhe stu­diues të njohur nga Tirana, Prishtina, Shkupi, Shkodra, Tetova, Saranda, Lu­g­ina e Preshevës. Veçohet prania e qendrave tona të njohura të studimeve albanologjike: Akademia e Shkencave e Shqipërisë, Instituti Albanologjik i Pri­­shtinës dhe Qendra e Studimeve Albanologjike Tiranë.


Tema e simpoziumit të sotëm shkencor ndërkombëtar Letërsia gojore dhe ide­ntiteti kombëtar shqiptar, u trajtua gjithanshëm, duke filluar nga referati i studiuesit Ismail Doda, «Letërsia gojore dhe identiteti ynë kombëtar», ku  shtroi probleme madhore të krijimtarisë sonë gojore, e ndër to foli për rap­so­dët dhe për rolin e tyre, për këngën si dëshmi e identitetit, për fuqinë e saj po­etike, po edhe për reflektimin e saj etnokulturor, duke u ndërlidhur me be­sën, me mikpritjen e me burrërinë, ku vihet në spikamë sidomos lidhja e saj me gjuhën, si njësi themelore e identitetit kombëtar dhe si digë e paka­lu­e­sh­me kundër procesit të asimimilimit, i cili fatkeqësisht, veproi në të ka­lu­a­r­ën dhe vazhdon së vepruari pandalshëm.


Nga gjurmët e identitetit shqiptar të disa motiveve të romanit Florimont, i au­­torit Aimon Varennes, nga shek. i 12-të, me ngjarjet në principatën Al­ba­nie e me Durrësin kryeqendër, mbajtur nga studiuesi Ruzhdi Ushaku, veço­h­en motivet mitike dhe vazhdimësia e kohës së lashtë në romanin Florimont, si­­domos tërheqin vëmendjen paralelet krahasuese Florimont/ Eposi i Kre­sh­ni­këve: dyluftimi, që zgjat disa ditë, përbindëshi i detit-Balozi i Detit, per­sonazh shumë i njohur, mikrotoponimia në roman dhe në Epos e në legj­e­n­da, motivi i rinjohjes si në baladën Aga Imeri etj.


Studiuesja Klara Kodra ka prekur me kompetencë ndërthurjen e epizmit dhe të lirizmit në baladat epike-lirike të arbëreshëve, ku veçohen tiparet fisnike, be­­sa shqiptare, patosi tragjik dhe patosi heroik, motivi fantastik dhe tërheqja e një vije krahasuese ndërmjet baladës së Konstantinit me baladën e Byr­g­e­rit.


Martesa me grabitje e me mashtrim në Zarë e në Shestan, si tipari më i vjetër i ba­ladës, është trajtuar nga studiuesi Zeqirja Neziri, duke e shtruar  sidomos çë­­shtjen e kohës së formimit poetik të saj nga fazat e hershme të krijimit të sho­­qërisë njerëzore, në vijimësi në Shestan dhe bartur në Zarë nga she­sta­na­sit.


Studiuesja Miaser Dibra trajtoi dasmën shqiptare si formë  e identitetit ku­l­tu­­ror unik, por me pengesa politike, në të dy anët e kufirit, andej e këndej Bu­­nës, duke konstatuar se rituali i dasmës po rrudhet. Ajo shtroi edhe çë­sh­t­j­en e krahasimit të dasmës shqiptare me dasmën malazeze.


Prania e krahinës së Plavës dhe e Gucisë, Eposi i saj i Kreshnikëve, i ru­a­­jtur në dorëshkrim në SHBA, në Universitetin e Harvardit, nga viti 1937, ishte kumtesa e lexuar nga studiuesi Zymer Neziri, për repertorin e katër la­hu­­tarëve të kësaj krahine dhe për këngët e shënuara prej tyre nga profesori Allbert Llord.


Edhe studiuesi Enver Mehmeti në kumtesën e tij trajtoi probleme nga Eposi i Kre­­shnikëve, ku veçoi te heronjtë e vjetër të epikës gojore  lidhjet mi­to­lo­gjike dhe lidhjet me etninë, lidhjet historike të epikës së moçme me epikën e re, përveç ndërtimit artistik, shumë të rëndësishëm.


Edhe kumtesa tjetër, e studiuesit Hamit Xhaferi, për krushqit në Eposin e Kre­shnikëve, vepër madhore e traditës sonë gojore, shqyrton sidomos stru­k­turën bazë të epikës nga epoka e shpërbërjes së shoqërisë klanore dhe kru­shqia e lidhur jashtë fisit.


Kumtesa vijuese, e studiuesit akademik Kolec Topalli, për lashtësinë e Eposit nëpërmjet arkaizmave në strukturën gramatikore, solli të dhëna me in­teres për gjininë asnjanëse të emrave, e zhdukur në gjuhët romane etj., por e ruajtur te Buzuku, ashtu si edhe në Epos, emrat mashkullorë të pashquar pa mba­resë rasore, format e gjinores-dhanores shumës me mbaresën e vjetër, për­emri pyetës cili i panyjëzuar, forma të mënyrës dëshirore, që nuk janë më, të zëvendësuara nga lidhorja, për ndërtimet me parataksë, një lidhje më e lashtë se hipotaksa etj.


Studiuesi Agron Xhagolli shtroi po ashtu probleme të poezisë epike, në kuadër të raporteve histori-këngë epike gjatë shek. XIX dhe deri në shpalljen e Pavarësisë, për etnobashkuesin si funksion, për epikën historike të luftës së shqi­ptarëve, por pa e barazuar me të vërtetën historike.


Identiteti kombëtar i Bregdetit të Jonit, krahina e Himarës, u trajtua në ku­m­te­sën e studiueses Irena Gjoni, duke paraqitur të dhëna edhe nga shek. XII p.l.K, me përpjekje për lidhjen e historisë me krijimtarinë gojore, që evi­den­to­jnë identitetin shqiptar të kësaj krahine me tipare etnodalluese.


Gjuha e folklorit, si burim gjallërimi e pasurimi për gjuhën letrare ko­m­bë­ta­re, proza e poezia, sidomos Eposi i Kreshnikëve, u trajtua nga studiuesi Emil Lafe, duke përmendur kontributin e A. Kostallarit e të Q. Haxhihasanit dhe me­ndimin për prirjen për zhdukjen e dallimeve krahinore.


Studiuesja Rudina Llazari trajtoi besën te shqiptarët, në kumtesën në vijim, duke e konsideruar testament moral: kult, mit, monument dhe identitet, kurse zë­na­fillën dhe vijimësinë e këtij institucioni të lashtë e trajtoi të lidhur me krijimtarinë gojore, në  shkallë të lajtomotivit.


Dëshmi të identitetit shqiptar në këngët epike popullore janë trajtuar edhe në ku­m­tesën vijuese të studiuesit Bahri Brisku, kurse krijimet e traditës në va­r­gje i vlerëson burim i kosiderueshëm, ku gjenden të ngurosura një mori dë­sh­mish të verifikuara të identitetit kombëtar shqiptar.


Studiuesi Adem Zejnullahu trajtoi po ashtu këngën epike, qëndresën kom­bë­ta­re në këto këngë dhe sakrificën, sidomos në ciklet e Lidhjes Shqiptare të  Pri­­zrenit, të demonstratave më  1968 dhe 1981, si dhe të  luftës së Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës.


Pro­bleme madhore të folklorit muzikor shqiptar, shtroi studiuesi Albin Sa­diku, lidhur me rolin e etnomuzikologjisë në ruajtjen e identitetit kombëtar, si dhe nevojën e madhe për themelimin e dy institucioneve etno­mu­zi­ko­lo­gjike në Tiranë e në Prishtinë.


Studiuesi Sadri Fetiu, në fund, shtroi çështjen e identitetit kombëtar edhe në ni­n­ullat shqiptare, duke vënë në spikamë kultin e trashëgimisë, kultin e tri­m­ë­risë, kultin e burrërisë, kultin e mençurisë, kultin e armës, krahas tipit she­m­bëlltyrë: I. Qemali, H. Zeka, H. Prishtina, I. Boletini, B. Curri etj.   


Pas leximit të kumtesave u hap diskutimi, ku morën pjesë: Zeqirja Neziri, Enver Me­hmeti, Ruzhdi Ushaku, Agron Xhagolli, Abdullah Zymberi, Zymer Ne­zi­ri, Sadri Fetiu. Në diskutime u tha se trashëgimia e krijimtarisë gojore është shtyllë e dëshmisë së identitetit kombëtar, u lavdërua puna e stu­di­u­e­sve, si­do­mos e Ruzhdi Ushakut dhe  e Kolec Topallit, u shtrua çështja e ter­mi­­no­lo­gjisë si problem kryesor në këto studime, autoktonia e e mohuar e Ep­o­sit të Kre­shnikëve, puna e stuidiuesve amerikanë Millmen Peri dhe Allbert Llord, da­llimi epik ndërmjet folklorit dhe folklorizmit të Ballkanit; u dha pro­pozua që të mbahet një këshillim i veçantë për rregullat shkrimore për bo­timin e kë­ngëve, parimi fonetik i shënimit, teksti i kënduar dhe teksti i re­ci­tuar, si dhe botimi në disa vëllime i krijimtarisë gojore të shqiptarëve në Ma­lin e Zi.


 Pas përfundimit të diskutimeve, Këshilli Organizues, në përbërje: Ismail Doda (kryetar), Agron Xhagolli, Miaser Dibra, Enver Mehmeti dhe Zymer Ne­ziri, konstatoi se simpoziumi u realizua me sukses, se solli kumtesa me in­teres, që dijes albanologjike ia shtojnë rezultatet, si dhe shtroi probleme, që studiuesit tanë duhet të përballën me to.


Të nderuar të pranishëm, në këtë fjalë të mbylljes i përgëzoj të gjithë ku­m­tu­e­sit për përkushtimin e përgatitjet serioze të kumtesave të tyre dhe do t’i ve­ç­oja kontributet e brezit më të ri, Rudina Llazari dhe Albin Sadiku, që dë­sh­m­u­an se studimet albanologjike, ndonëse me vështirësi, kanë edhe brezin pa­s­ues.        


Këshilli Organizues, për organizimin e këtij simpoziumi shkencor ndër­ko­mbëtar, falënderon Këshillin Nacional të Shqiptarëve në Malin e Zi, e në ve­ça­nti kryetarin e tij, z. Tahir Tahiri, si dhe sekretarin, z. Daut Ceka. Për për­cjelljen e punimeve të simpoziumit falënderojmë deputetët, z. Mehmet Ba­r­dhi dhe z. Luigj Shkreli, si dhe profesorët dr. Abdullah Zymberaj, dr. Simë Do­breci, Nikë Gashaj, Ali Doda e Ferid Kurti. Falënderojmë edhe mjetet e inf­ormimit për përcjelljen e simpoziumit.


 fund, të nderuar të pranishëm, me dëshirën që të takohemi përsëri të tu­bi­me të tjera shkencore, në emër të KO-së ju përshëndes dhe ju falëndroj për­ze­­mërsisht për pjesëmarrje në simpoziumin e sotëm shkencor ndërkombëtar të Ulqinit, Le­tërsia gojore dhe identiteti kombëtar shqiptar.

Kontrolloni gjithashtu

Hapet pika shkollore në Rorschach të Zvicrës!

Hapet pika shkollore në Rorschach të Zvicrës!

Shkollave shqipe në Zvicër në kuadër të Lidhjes së Arsimtarëve dhe Prindërve Shqiptarë “Naim Frashëri” …